TUDTA ÖN?

Az egészséges táplálkozás egyik legfontosabb alappillére a megfelelő mennyiségű zöldség- és gyümölcsfogyasztás.

Bizonyított tény, hogy a daganatos betegségek 30-40%-a megelőzhető a bőséges zöldség-gyümölcsfogyasztással, a szervezet fizikai kondíciójának javításával és az ideális testsúly fenntartásával. Emellett a gyakori zöldség-gyümölcsfogyasztás a szív- és érrendszeri betegség kialakulását is gátolja. Az egészség megőrzése szempontjából javasolt napi zöldség-gyümölcsfogyasztás minimálisan 400 g, de a valóban hatásos mennyiség 600-800 g.

A zöldségfélék szénhidrátokat, fehérjéket, zsírokat és 70-95%-ban vizet tartalmaznak, valamint nagy a vitamin, ásványi anyag, nyomelem és rostanyag tartalmuk is. Természetes módon szabályozzák az emésztést, laktatnak, de mivel kis energia-tartalmúak, nem hizlalnak. Napi többszöri fogyasztásuk ajánlott, leginkább a friss, évszaknak megfelelő fajokat válasszuk.

A zöldségféléken belül fontos szerepük van a hüvelyeseknek, amelyek rostanyagokban és növényi fehérjében gazdagok, B-vitamint, ásványi anyagokat, kalciumot és magnéziumot tartalmaznak, sőt vas- és réztartalmuk is jelentős. Magas keményítőtartalmuk miatt több energiával látják el a szervezetet, mint a többi zöldségfajta, ettől nagyobb a jóllakottság érzése.

A gyümölcsök kiváló vitaminforrások, vitalizálnak, 70-95%-uk víz. A gyümölcsök szervezetünk legfontosabb ásványi anyag és nyomelem-forrását jelentik. A gyümölcsök természetes szőlőcukor és gyümölcscukor tartalmuk miatt kalóriadúsabbak, mint a legtöbb zöldségféle. Vitamin- és ásványi anyag tartalmuk gyümölcsfajtánként változik. A friss gyümölcs élettani értéke lényegesen magasabb, mint a feldolgozotté, mivel utóbbi a feldolgozás során veszít vitamin- és ásványianyag-tartalmából, illetve a hozzáadott cukor miatt energiatartalma nő.

A zöldségek és gyümölcsök előnyei:
  • rosttartalmukból adódóan támogatják az emésztést, a telítik a gyomrot, gyorsítják az anyagcserét, így elősegítik a salakanyagok megfelelő tempóban történő ürülését a bélrendszerből
  • kedvezően hatnak a szervezet sav-lúg háztartására
  • a legfontosabb vitamin és ásványi anyag források
  • az emberi szervezet számára optimálisan arányban tartalmaznak vitaminokat és ásványi anyagokat
  • antioxidáns hatású összetevőik támogatják a szervezet saját antioxidáns rendszerét, így közreműködnek a káros szabad gyökök semlegesítésében
  • fogyasztásuk korlátlanul ajánlható, hiszen nem áll fenn az elhízás veszélye  

Ajánlás
 
  • Naponta többször, többféle zöldség/gyümölcs fogyasztása javasolt, elsősorban nyersen, hogy a hőérzékeny összetevők károsodásával ne kelljen számolni.
  • Segíti a változatos táplálkozást, ha színek szerint választunk. Fogyasszunk naponta minden színből egy-egy adagot
  • Az olajos magvak is gyümölcsök. Kiváló a rost-, és E-vitamin források. Válasszuk a natúr, nem sózott változatokat.
  • Zöldség/gyümölcsleveket csak alkalmanként javasolt fogyasztani, kis mennyiségben.
  • Válasszuk a frissen facsart, vagy hozzáadott cukrot nem tartalmazó italokat.

A gyümölcsök kiváló vitaminforrások, vitalizálnak, 70-95%-uk víz. A gyümölcsök szervezetünk legfontosabb ásványi anyag és nyomelem-forrását jelentik. A gyümölcsök természetes szőlőcukor és gyümölcscukor tartalmuk miatt kalóriadúsabbak, mint a legtöbb zöldségféle. Vitamin- és ásványi anyag tartalmuk gyümölcsfajtánként változik. A friss gyümölcs élettani értéke lényegesen magasabb, mint a feldolgozotté, mivel utóbbi a feldolgozás során veszít vitamin- és ásványianyag-tartalmából, illetve a hozzáadott cukor miatt energiatartalma nő.

A zöldségek és gyümölcsök előnyei:
  • rosttartalmukból adódóan támogatják az emésztést, a telítik a gyomrot, gyorsítják az anyagcserét, így elősegítik a salakanyagok megfelelő tempóban történő ürülését a bélrendszerből
  • kedvezően hatnak a szervezet sav-lúg háztartására
  • a legfontosabb vitamin és ásványi anyag források
  • az emberi szervezet számára optimálisan arányban tartalmaznak vitaminokat és ásványi anyagokat
  • antioxidáns hatású összetevőik támogatják a szervezet saját antioxidáns rendszerét, így közreműködnek a káros szabad gyökök semlegesítésében
  • fogyasztásuk korlátlanul ajánlható, hiszen nem áll fenn az elhízás veszélye  

Ajánlás
 
  • Naponta többször, többféle zöldség/gyümölcs fogyasztása javasolt, elsősorban nyersen, hogy a hőérzékeny összetevők károsodásával ne kelljen számolni.
  • Segíti a változatos táplálkozást, ha színek szerint választunk. Fogyasszunk naponta minden színből egy-egy adagot
  • Az olajos magvak is gyümölcsök. Kiváló a rost-, és E-vitamin források. Válasszuk a natúr, nem sózott változatokat.
  • Zöldség/gyümölcsleveket csak alkalmanként javasolt fogyasztani, kis mennyiségben.
  • Válasszuk a frissen facsart, vagy hozzáadott cukrot nem tartalmazó italokat.


A padlizsánA padlizsán

A padlizsán rövid története: A többféle néven is ismert zöldség, a padlizsán egyre nagyobb kedveltségnek örvend hazánkban is. Változatos ételeket készíthetünk belőle, egész évben kapható, megfizethető, egészséges.

A vöröshagymaA vöröshagyma

Rövid története A vöröshagyma közel 6000 éve ismert és egyike a legősibb termesztett növényeinknek. Az Alliaceae családba tartozó egyszikű növény a "hagyma". Földalatti rövid szártagú hajtásából a jellemző hagymatest alakul.

A paradicsomA paradicsom

Rövid története A paradicsom Mexikóból és Közép-Amerikából származik, s Európában csak a XVI. század után vált ismertté.

A brokkoliA brokkoli

Rövid története A brokkoli Dél-Európából származik, és már a régi rómaiak is ismerték. A keresztesvirágúak családjába tartozik, vagyis rokonai a karfiol, kelbimbó, a repce és egyéb káposztafélék. Őshazájának Ciprust tartják, termesztését Dél-Európában kezdték, innen indult világhódító útjára.

A paprikaA paprika

Rövid története A paprika fajtái Közép-, illetve Dél-Amerikából származnak. Az indiánok termesztették és használták először. Mára az egész világon termesztik a paprika legkülönbözőbb fajtáig.